vrijdag 31 mei 2013

Samen cirkelrokjes maken

Er is een nieuw initiatief opgestart : http://vlaanderennaait.blogspot.be/ met de leuke sew alongs.  Er wordt een datum vastgelegd, een patroon en uitleg gepost en iedereen kan van thuis uit het projectje uitwerken!  Zalig niet!  Ik vond het alvast wel!   Het eerste project op 26 mei was een cirkelrokje.
Ik maakte ooit al eens eerder een cirkelrokje (zie eerste post : http://ldotco.blogspot.be/2013/04/ldotco.html) maar ik was wel blij om een reden te hebben om nog eens eentje te maken.  En nu eens eentje voor mezelf.  Ik had nog een prachtig stukje stof liggen waar ik nog geen  doel voor had.  Ik kocht 1 metertje ervan en kreeg nog beetje extra bij omdat het net restje op de rol was.  (Note voor mezelf: neem altijd eerst de rol met het restje stof en niet de volle rol die ernaast stond)  En groot was mijn blijdschap toen bleek dat ik precies net genoeg had om een rok voor mezelf te maken.  Ik had maar liefst 1m36 nodig en had 1m40 gekregen!  Als dit niet perfect was!
Ik maakte het geheel niet echt op 26 mei want dan was ik taart aan het maken (zie volgende post :) ) maar iets later, maar dit het mooie aan het initiatief, alles is toegestaan (allé, bijna toch...)
Ik gebruikte dus het donkerblauwe katoentje dat ik nog liggen had.  De donkerblauwe boordstof van Gov's trui, had ik ook nog over en een miniboordje rode stof om een rood accentje tussen te steken.
Ik perste uit datzelfde lapje stof tot overmaat van plezier nog een miniversie voor mijn dochter uit (en had dan zelf nog een stukje over om nog een projectje uit te voeren, zie verder)

En dit is het resultaat.


Ik gebruikte voor het eerst een rolzoom (met mijn nieuwe overlock) en is er best wel tevreden over.



Omdat ik nog steeds 2 hoekjes overhad van de stof, tekende ik een patroontje voor een 1/2 cirkelrokje en kreeg dat nog net uit die 2 hoekjes.  Ik had al een tijdje in mijn to-do-lade een 2 H&Mtopjes liggen waar ik een rokje aan wou zetten om zo een eenvoudig aan te doen kleedje wou maken.  En voilà Check!

En terwijl ik dan toch bezig was met cirkelrokjes, maakte ik direct nog rokje voor aan het 2de topje en ook voor aan het T-shirt dat ik voor mezelf had meegebracht.

Eigenlijk gaat dit snel (kan tussen de soep en de patatten worden uitgevoerd, was echt zo hier ;) )
- Je tekent je patroon voor je cirkelrokje
- Je speld het patroontje op een dubbelgevouwen laag stof
- Je knipt rondom zodat je cirkel stof met cirkel in de midden bekomt
- Je doet je T-shirt aan en bekijkt waar je wil waar je rok begint, rekent hier een cm naad bij en knip je T-shirt af  (dit is eigenlijk heel spannend, want je knipt gewoon een mooi t-shirt kapot! :) )
- Je speld in 4 gelijke delen, zowel rok als T-shirt en plooit het T-shirt binnenstebuiten rond je rok.
- Vastspelden en overlocken op 1cm
- Rolzoomen (lijkt eindeloos te duren bij een cirkelrok :) wat een omtrek :) )


Geen opmerkingen:

Een reactie posten