zondag 8 september 2013

Winterjas en muts!

Zomerse hete temperaturen en winterjas maken, jaja hier was dat de bedoeling.  Vooral het laatste afwerkende handwerk in het zonnetje waren plezantst!  Gelukkig maar, want dat is meestal het vervelendste... het afwerken!

Ik gebruikte terug mijn nu al reeds veel gebruikte jaspatroontje maar tekende een extra voorflap bij!
Het wollen mantelstofje kozen we in Denemarken, het binnenstofje was ik slag verliefd op toen ik gele sweaterstof zocht bij de stoffenfee en het paspelboordje had ik nog liggen in mijn rommelschof.  En ai ai, de knopen zijn 2de hands knopen... ik knipte ze namelijk af van haar winterjasje van vorig jaar :)
Ik vond ze terug perfect passen dus de jas van vorig jaar moest het bekopen.

De maat kiezen van het jasje was het moeilijkst.  Toen ik heb patroontje voor het eerst tekende, tekende ik een 74-80.  Ik wou per 2 maten werken omdat een jas meestal wel een langere periode moet kunnen meegaan.  Emmy draagt nu 80 en begint van broeken (met haar lange benen :) ) 86 te dragen.  Dus ik wou geen 74-80 meer maken want de winter kan duren tot mei...  Maar de volgende maat is dus dan direct een 86-92.  Een hele vertelling dus om maar te zeggen dat de jas nog wat te groot is.  Momenteel is het nog wat van jas waar ga je met dat kindje, maar Emmy vind het zalig dus we zijn tevreden.

Ik hou jullie verder niet langer in spanning, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :











Stof :
Buitenkant Denemarken, Ribe
Binnekant Stoffenfee
Knopen Verkempinck
Paspel Veritas

Ps:
Kwestie van fotoshoot zal ik wel niet al mijn punten krijgen denk ik, want ze droeg haar pyjama eronder en mijn schoenen die ze niet meer wil afdoen en waar ze heel het huis mee rond klikklakt :)
En ik kon ook helemaal niet kiezen welke foto's ik erop zou zetten dus jullie krijgen en wel heel totaalbeeld van de jas!  ... denk ik :)

Je kan het niet goed zien maar ik stikte er nog een grote ster op als sier.  Het was de bedoeling van subtiel te zijn, en het is zeker subtiel want je moet bijna met je neus erop zitten voor je het ziet :)
Op de muts zijn ze duidelijker! ;)

Ik maakte ook voor het eerst zakjes in de zijnaad!  Was wel wat spannend!  Zo spannend zelfs é dat ik vergat na te denken waar ze precies moesten komen en Emmy's armen bijgevolg veel sneller zullen moeten groeien dan de rest :)

De muts maakte ik met de restjes en een reuzepompon tot groot jolijt van Emmy.
Ze lijkt wel een kleine tovenares in haar "kostuum". :)



Ik maakte ook nog een reservemutsje.   Eigenlijk is het eerder een testversie om eventueel nog eentje te maken in de kleuren van de jas, maar dat zien we dan nog wel. ;)



Een sjaal om te breien staat ook nog op de planning, maar aangezien breien niet aan mij besteed is wordt tante daar nog voor ingeschakeld :)

1 opmerking:

  1. Dag Ldotco,

    Supermooi jasje en muts die je gemaakt hebt. Emmy staat er schattig mee :)

    Vele creatieve groetjes,
    Het hele Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen